Nieuw initiatief Deelkastje

Gepubliceerd op: 15 december 2023 14:40

Weggooien is zonde? Dat vinden de initiatiefnemers van het nieuwe initiatief Deelkastjes, Astrid Wessling en Anne Lansink van Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland, ook. “Je kent het misschien wel, levensmiddelen of verzorgingsproducten belandenachterin de kast en worden zonder te openen weggegooid. Terwijl je er misschien nog iemand anders blij mee kunt maken.”

Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland is met dit nieuwe initiatief gestart om verspilling van levensmiddelen tegen te gaan en tegelijkertijd mensen op te roepen elkaar te helpen door te delen. In de Deelkastjes kan je diverse productendelen met elkaar. Je kan daarbij denken aan eten dat lang houdbaar is of verzorgingsproducten als tandpasta, shampoo en luiers. De Deelkast is voor iedereen.

Bekendheid
In de gemeenten Tubbergen en Dinkelland zijn al enkele soortgelijke kastjes te vinden die door inwonersgroepen zijn opgezet, bijvoorbeeld achterin de kerk in Langeveen. Ook kringloop “Puur Geluk” in Ootmarsum start in januari met een vergelijkbaarconcept. “Met ons initiatief willen we hier meer bekendheid aan geven en ook andere inwoners die op deze manier wat willen betekenen ondersteunen bij het opzetten van een eigen Deelkast.”

Samenwerking
Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland start in samenwerking met de bibliotheek Tubbergen, bibliotheek Dinkelland en het Kulturhus Denekamp met twee kasten. Ze hopen dat ook andere enthousiaste inwoners(organisaties) en verenigingen warm worden van het idee van een Deelkast en zich melden om er zelf een te plaatsen.

De eerste twee Deelkastjes in de gemeenten Tubbergen en Dinkelland zijn te vinden in de bibliotheek in Tubbergen (Raadhuisplein 4) en in de centrale hal van het Kulturhus in Denekamp (Oranjestraat 21). Vanaf maandag 11 december zijn deze te bezoeken.