De Bibliotheek bruist tijdens De Nationale Voorleesdagen 2024 : volop Voorleesplezier!

Gepubliceerd op: 29 december 2023 13:23

Bibliotheek Tubbergen bruist tijdens De Nationale Voorleesdagen 2024. Deze dagen zijn bedoeld om het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen te stimuleren. Daarom vinden van woensdag 24 januari tot en met zaterdag 3 februari 2024 leuke voorleesactiviteiten plaats in de bibliotheek.

Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Daarom organiseert Bibliotheek Tubbergen leuke en interactieve activiteiten voor kinderen en hun ouders, zowel in de bibliotheek als in veel kinderopvang locaties in de gemeente. Kom in de week van de Nationale Voorleesdagen naar de Bibliotheek  en maak kennis met het prentenboek: 'Help! Een verrassing!', het Prentenboek van het Jaar dat is geschreven en geïllustreerd door Miriam Bos.

In 'Help! Een verrassing!' leer je de vriendjes August en Suus kennen. Ze zijn ieder heel verschillend. Suus houdt van rennen en wilde dingen doen en August zit het liefst in een stil hoekje te lezen of creëert mooie dingen. Wanneer Suus een verrassing voor August in petto heeft, slaat zijn fantasie op hol. Het is een humorvol, kleurrijk en liefdevol prentenboek waarin anders en jezelf mogen zijn op een subtiele manier centraal staat.

Voorleesontbijt op 24 januari

De Nationale Voorleesdagen worden traditiegetrouw afgetrapt met Het Nationale Voorleesontbijt. Bekende Nederlanders, ambassadeurs van de voorleesdagen, zoals bijvoorbeeld Prinses Laurentien, nemen deel aan deze voorleesontbijten om zo te laten zien dat ook zij voorlezen belangrijk vinden. In de bibliotheek in Tubbergen wordt ook een voorleesontbijt georganiseerd op 24 januari en komt burgemeester Postma voorlezen aan een peutergroep van de Kinderkroon uit Tubbergen. Daarnaast is er ruimte voor (groot)ouders om met hun peuter (2-4-jarigen) aan te sluiten voor dit gezellige voorleesmoment! Na deze gezellige aftrap van de Nationale Voorleesdagen wordt er ook op locaties van de kinderopvang in Tubbergen hetzelfde boek voorgelezen. Het worden gezellige voorleesfeestjes!

Zelf aan de slag
Tijdens De Nationale Voorleesdagen wordt het belang van voorlezen extra benadrukt. Maar de bibliotheek ondersteunt ouders ook graag bij het voorlezen ná deze week, met een uitgebreide collectie fantasierijke prentenboeken bijvoorbeeld. De bibliotheekmedewerkers zoeken graag mee naar een boek dat past bij elk kind!

Lid worden
Alle kinderen t/m 6 jaar die tijdens de Nationale Voorleesdagen lid worden van de Bibliotheek krijgen een vingerpopje van Vos August (uit het prentenboek 'Help! Een verrassing!' cadeau. Het lidmaatschap van de Bibliotheek is voor kinderen en jongeren tot en met 18 jaar gratis.

Op naar tips voor de Nationale Voorleesdagen